tanet
29 آذر 1401 - 15:45

همکاری ائمه جماعات ثمرات چشمگیری در نهاد تعلیم و تربیت خواهد داشت

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: همکاری ائمه جماعات می‌تواند ثمرات چشمگیری در نهاد تعلیم و تربیت کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد علم الهدی ظهر سه شنبه در اجلاس استانی شورای همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در برنامه‌های فرهنگی دانش آموزی، سخنرانی و مجلس یک طرفه اگر زیان بار نباشد، یقیناً سودآور نیست و به جای آن، مبلغان باید در فضای مدارس به ایجاد فضای ارتباطی توجه شود تا در سایه یک ارتباط مستمر با جریان روحانیت، دانش آموز به جایگاهی برسد که یک بچه مسجدی در جایگاه یک دانش آموز باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: نکته‌ای که تا به امروز در جریان مدیریتی آموزش و پرورش موردغفلت قرار گرفته بود، توجه به ظرفیت بالای امامت جمعه بود که خوشبختانه برگزاری این اجلاس، چراغ امید را در دل بسیاری از دغدغه‌مندان روشن کرده و همکاری ائمه جماعات استان می‌تواند ثمرات چشمگیری در نهاد تعلیم و تربیت کشور داشته باشد.

وی افزود: ظرفیت بالای ائمه جمعه در صورتی که با یک اقدام جدی و متقابل مواجه شود، می‌تواند ختم به نتایج درخشان باشد؛ یکی اینکه تدابیر اجرایی و فنی آن از طرف ادارات کل آموزش و پرورش مدیریت شود و دیگری اینکه حوزه‌های علمیه هم با مشارکت و دغدغه مندی بالا در طرح‌ها شرکت کنند.

آیت الله علم الهدی گفت: چالش‌های موجود در این ارتباط متقابل، محدود به خراسان رضوی هم نیست و یک معضل کشوری است، زیرا در یک شهرستان ممکن است ائمه جماعات تشخیص خاصی داشته باشند که در آن جایگاهی برای کنش گری آموزش و پرورش وجود ندارد و در شهرستان دیگر هم این آموزش و پرورش باشد که برنامه خاصی را بدون توجه به ظرفیت مدارس علمیه در دستورکار قرار دهد. با این حال، همه این چالش‌ها به خاطر نبود هم پوشانی است که باعث شده تا برنامه‌ها فاقد جامعیت باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: فضایی که در جریان اغتشاشات در مدارس به وجود آمد، محصول همان حرکت‌هایی است که زمانی در قالب اجرای طرح ۲۰۳۰ در نظام تعلیم و تربیت کشور به منصه ظهور رسید. با این حال، حقیقت این است که حوزه‌های علمیه باید در مقام مدیریت فضا به میدان بیایند و هر چه که باشد، دست از امر تبلیغی و فعالیت فرهنگی برندارند، اما در همین جریان باید آگاه بود که این فعالیت تبلیغی، اصول و جزئیاتی دارد که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های فرهنگی دانش آموزی، سخنرانی و مجلس یک طرفه اگر زیان بار نباشد، یقیناً سودآور نیست و به جای آن، مبلغان باید در فضای مدارس به ایجاد فضای ارتباطی توجه داشته باشند تا در سایه یک ارتباط مستمر با جریان روحانیت، دانش آموز به جایگاهی برسد که یک بچه مسجدی در جایگاه یک دانش آموز باشد.

آیت الله علم الهدی با تاکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی مشترک میان ائمه جماعات و آموزش و پرورش باید با درنظر گرفتن فرهنگ محلی و اقتضائات بومی باشد، یادآور شد: ائمه جماعات به خاطر سطح حوزه فعالیتی خود باید مجری طرح‌هایی باشند که از طرف آموزش و پرورش تعیین شده باشد. در همین استان بالغ بر ۵۴ امام جمعه وجود دارد که از مسائل امنیتی و فرهنگی گرفته تا مسائل اجتماعی، همه به سراغ ائمه جماعات می‌آیند و بر این اساس، هر امام جمعه برای آینده سازی در جامعه باید پیرو برنامه و عامل به نقشه راهی باشد که آموزش و پرورش بر مبنای اشراف بر حوزه فعالیتی خود به عنوان یک نیاز شناسایی می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: پس از ارتحال مرحوم آیت الله واعظ طبسی، حوزه‌های مسئولیتی ایشان به سه قسمت تشکیل شد و صلاحدید رهبر معظم انقلاب این بود که نمایندگی، ولی فقیه در استان، ریاست حوزه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی به صورت منفک و جداگانه مدیریت شود. بر این اساس، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی دیگر نمی‌تواند دخیل در سیاستگذاری‌ها حوزه خراسان باشد، اما در مقام ارائه مشاوره می‌توان اداره کل آموزش و پرورش استان را به گونه‌ای ارشاد کرد که در جهت مأموریت‌های ذاتی خود گام بردارد و از مسیر منحرف نشود.

وی گفت: وجود دانش آموز مثل یک نهال است که می‌توان از ابتدا و بدون چشم داشت و پیش زمینه‌های ذهنی، وجود پاک و بی آلایش او را در معرض انوار حقیقت قرار داد. بر این اساس باید بیشتر از دانشگاه بر مدارس متمرکز شویم. علاوه بر این، ائمه جماعات در شهرستان‌های کوچک هم بدانند که برخلاف آنچه مطرح می‌شود، فعالیت فرهنگی در محیط‌های کوچک، به دلیل اشراف وسیع‌تر بر شرایط و ارتباط عمیق‌تر با مدیران، بسیار مؤثرتر است ولذا از اثرگذاری ناامید نباشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 922611